ועדת הכלכלה דנה • "רבים מחללים שבת בניגוד לתקנות התעבורה"

    איתי גדסי No Comments on ועדת הכלכלה דנה • "רבים מחללים שבת בניגוד לתקנות התעבורה"
    צילום: Yonatan Sindel/Flash90
    9:42
    03.05.24
    הרב אייל אונגר No Comments on למה חשוב לי לדעת מה חושבים עליי

    התכניות האחרונות

    ארכיון תוכניות

    פוסטים אחרונים

    תגיות

    ועדת הכלכלה של הכנסת, בראשות ח"כ איתן כבל, עסקה היום (שלישי) בנושא הכפייה על נהגי התחבורה הציבורית לנסוע בשבת, ובהפעלת התחבורה הציבורית בהיקף נרחב בשבת נוכח המעבר לשעון חורף. ח"כ יואב בן צור, שיזם את הדיון, אמר כי התחבורה הציבורית באזורים רבים מכרסמת בקביעות בסטטוס-קוו, וקווים רבים מחללים שבת בניגוד לתקנות התעבורה. "אנחנו לא מבקשים לכפות שום דבר, אלא רק לשמור על הסטטוס קוו ולא לפרוץ אותו בנימוקים שונים", אמר. הוא הוסיף כי נהגים רבים מתלוננים כי נכפה עליהם לעבוד בשבת.

    נציג מרכז המחקר והמידע של הכנסת, אהוד בקר, הציג נתונים ממסמך שכתב בנושא ואמר כי רשימת הקווים בעלי ההיתרים לפעול בשבת, במגזר היהודי, עלתה מ-92 קווים ב-2012 ל-193 קווים ב-2015. הוא הוסיף כי סוגיה שנייה היא קווים ללא היתר שנסיעתם ביום שישי גלשה אל תוך השבת. בעניין זה העלתה בדיקת הממ"מ כי שרק אחוז אחד מהקווים שאין להם רישיון לנסוע בשבת אכן גלשו לתוך השבת.

    מנהל אגף בכיר תחבורה ציבורית במשרד התחבורה, דרור גנון, אמר כי המשרד מקפיד לשמור על הסטטוס קוו. הוא אף טען כי הרשימה שבה השתמש הממ"מ באשר לקווים שפעלו בשבת ב-2012 לא מעודכנת, ובאשר לגלישת נסיעות לתוך השבת אמר כי בשנת 2015 השתנו מועדי הכניסה לתוקף של שעון הקיץ והחורף והדבר שיבש את סדרי העבודה, אך הבעיה טופלה.

    בתגובה דרש היו"ר כבל מגנון להעביר לוועדה רשימה מסודרת של כל הקווים שזמן הנסיעה שלהם חרג אל תוך השבת בשנת 2015, וביקש לקבל גם את הפילוח האם מדובר בקו עם או בלי היתר נסיעה בשבת וכן האם הוא מגיע ליישוב יהודי או לא. עוד ביקש היו"ר כבל לדעת את סיבת החריגה, כדי לבחון האם מדובר בתקלה בתכנון הקו.

    ח"כ נאוה בוקר התייחסה להפעלת התחבורה הציבורית בשבת באופן כללי, ואמרה כי הפעלת תחבורה ציבורית בשבת לא תגרום לחילול שבת המוני. היא הוסיפה כי "כמי שבאה ממשפחה דתית כואב לי לראות את אי ההסכמה בעניין הזה, המצב כיום פוגע באוכלוסיות החלשות שלא יכולות להחזיק רכב. אפשר להגיע להידברות ולמצוא את הנוסחה שתאפשר הפעלת התחבורה הציבורית בשבת בלי לפגוע ברגשות הציבור הדתי".

    ח"כ רוברט אילטוב הצטרף לדברים ואמר כי גם לציבור הרחב יש זכויות ומגיע לו לקבל תחבורה ציבורית גם בשבת. "לא צריך להפר את החוק, אלא להתאים אותו למציאות המשתנה", אמר. לעומת זאת, ח"כ אורן חזן אמר כי הוא "אולי לא חובש כיפה ומקיים את כל המצוות, אבל הוא מתנגד להפעלת תחבורה ציבורית בשבת מאחר שהדבר יפגע בזיקה היהודית שלנו".

    ח"כ אורי מקלב אמר כי הדיון לא נועד לעסוק בשאלה הגדולה של הפעלת התחבורה הציבורית בשבת, אלא בעניין ספציפי האם משרד התחבורה יודע לפקח על הנהלים והתקנות שלא מאפשרות גלישת נסיעות אל תוך השבת. "אם יש קווים שנוסעים בשבת למרות שלא היו אמורים לעשות זאת צריך לטפל בזה", אמר.

    מקלב הזכיר תחקיר של העיתונאי עידן יוסף, לפיו יש עלייה בהיתרים שנותן משרד התחבורה להפעיל קווים בשבת. "אנחנו רוצים לדעת איך זה נעשה, והאם שר התחבורה מודע לכך ואישר זאת. יש כאן תופעה מתגברת והולכת, במיוחד לאחר הפעלת שעון קיץ, ואנחנו מצפים שמערכת התחבורה הציבורית תדע להכין את עצמה כדי לא לפעול בשבת", אמר ח"כ מקלב.

    ח"כ יצחק וקנין הוסיף כי "יש כאלה שרוצים לבלות עם משפחתם בשבת ולא לעבוד. צריך לכבד דווקא את הרצון של החילונים לא לעבוד בשבת, כי הדתיים לא יעבדו בשבת בשום מחיר".

    מהנדס התנועה של אגד, פנחס גרשון, אמר כי מבדיקה שעשתה החברה עלה שמתוך מאות נסיעות בימי שישי מדובר רק ב-11 נסיעות שגלשו בדקות ספורות לתוך השבת. "זה לא בסדר וצריך לבדוק את זה, אבל זה כמו להתייחס לצל הרים כהרים", אמר.

    מנגד, יו"ר ועד עובדי אפיקים יהונתן קריספין, טען כי מדי יום ראשון הוא מקבל עשרות פניות של נהגים שמתלוננים שנאלצו להגיע הביתה אחרי כניסת השבת.

    היו"ר כבל מתח ביקורת על כך שהוועדה לא קיבלה תשובות ממשרד התחבורה, ואמר כי בלי מידע מדויק של משרד התחבורה לא ניתן אפילו לנסות לצאת לדרך כדי להבין את הבעיה. הוא הוסיף כי הסוגיה הכוללת של הפעלת תחבורה ציבורית בשבת לא על הפרק, אלא הדיון בשאלה האם יש עלייה במספר הרישיונות לנסיעה בשבת ואן כן האם זה מקרי או מכוון, והאם יש באמת גלישה משמעותית של נסיעות לתוך השבת. "אילו היינו מקבלים את הנתונים היינו יודעים את התשובות", אמר. הוא הוסיף כי בדיון אף התגלה פער בין הדברים שאמרו הנהלות חברות התחבורה הציבורית לבין מה שנמסר מהעובדים.

    לסיכום דרש היו"ר כבל ממשרד התחבורה להעביר את כל הנתונים למרכז המחקר והמידע של הכנסת, ואמר כי לאחר שהמרכז יציג לחברי הוועדה את הממצאים הוא ישקול אם יש צורך לקיים דיון נוסף בעניין.

    מסמך מרכז המחקר של הכנסת – פעילות קווי אוטובוס המגיעים ליעדם לאחר כניסת השבת



    0 תגובות